Международные тесты: узнай свой уровень
Для определения языкового уровня в мире используются унифицированные тесты. Это значит, что любой человек в любом конце земного шара будет выполнять один и тот же тест, принятый для ряда стран, и получит сравнимый для поступления в вуз результат.
Два самых популярных международных теста — IELTS и TOEFL (iBTOEFL). Первый используется для сдачи экзамена при поступлении в вузы Великобритании и стран Британского Содружества, второй — для поступления в университеты США и Канады. (О Кембриджских экзаменах мы писали ранее, не будем на них останавливаться).
Результаты теста IELTS выражаются в баллах от 1 до 9. Говорят, что планка обычно 8,5. 9 — практически недостижимый результат.
Что касается TOEFL, то его сдают в письменном виде и через Интернет. В письменном виде в Беларуси сдать TOEFL невозможно, сдают через Интернет в варианте iBTOEFL. Максимальное количество баллов в iBTOEFL– 120, что соответствует результату письменного теста 677 баллов.
По результатам выполнения теста определяется уровень владения языком. Вообще считается, что уровней 7:
1. Starter или Beginner (начальный уровень)
2. Elementary (элементарный)
3. Pre-intermediate (ниже среднего)
4. Intermediate (средний, IELTS 4.5-5.5, TOEFL 80-85)
5. Upper-intermediate (выше среднего, IELTS 5.5 – 6.5; TOEFL 100; FCE на А или В)
6. Advanced (продвинутый, IELTS 7.0, TOEFL 110, Кембриджский экзамен CAE)
7. Proficiency (уровень носителя языка)
Нулевой уровень — уровень не изучавших язык. Иногда выделяют также уровень Upper-Elementary. Хочу также обратить Ваше внимание, что нет точной шкалы перевода одного экзамена в другой, так что наше соотнесение уровней и баллов условное.
Тем не менее, предлагаем для сравнения следующую таблицу:
В таблице учитывается, как именно сдавался тест TOEFL (Test of English as a Foreign Language), в письменном виде, в старом формате CBT или в новом iBT. Для сравнения даны оценочные баллы выпускного экзамена по английскому языку Ванкуверского Языкового Центра (VEC), в баллах и в ранговой оценке. Баллы системы IELTS (International English Language Testing System) даны только для письменного варианта.
Возможно, более авторитетными источником перевода баллов будут документы, составленные в Оксфордском университете, правда, 2004 года:
и переводная шкала центра тестирования в Ванкувере:
Претендовать на поступление в вуз можно только с уровнем CАE. Некоторые университеты, например Оксфорд, предъявляют настолько высокие требования к владению языком, что и CАE может оказаться недостаточным: нужно получить высокие баллы по всем аспектам. (FCE — это примерно уровень выпускника специализированной школы. С этого уровня можно начинать подготовку к международным экзаменам. А уровень нашего рядового выпускника школы, на мой взгляд, тянет максимум на Pre-Intеrmediate. Хотелось бы надеяться на лучшее, но судя по уровню текстов для аудирования, КЕТ не все в состоянии осилить.)
Для поступления в обычный западный университет на обучение по негуманитарной специальности нужно иметь, как правило, Кембриджский САЕ или IELTS 6.0.- 6.5 или TOEFL от 60 до 80.
Для поступления в более престижные университеты и на гуманитарные специальности нужно сдать Кембриджский CPE или IELTS на 7.0 или TOEFL на 90 (600).
Для поступления в Оксфордский университет нужно сдать IELTS на средний балл 7.5, при этом ни по одному аспекту не должно быть ниже 7.0. Результаты iBTOEFL — не ниже 100.
Приведённый ниже тест используется Оксфордским университетом для определения уровня владения английским языком. Найден в Интернете. Тест выполняют слушатели подготовительных программ. Результаты теста в баллах от 0 до 50 позволяют определить уровень достаточно точно — от нуля до Аdvanced.
При выполнении теста лучше не гадать, если не знаешь ответа наверняка — это только помешает определению реального уровня.
Обычно на официальных сайтах после выполнения online теста выдаётся результат в процентах, баллах или даётся словесная оценка типа «Excellent». У нас возможности подсчитать баллы нет. Тем не менее предлагаю взглянуть на тест.
1. How many people ________ in your family?
a. are they
b. is it
c. are there
d. is
2. What time is it? _________________.
a. Ten and a quarter.
b. Ten minus the quarter.
c. A quarter past ten.
d. Fifteen after ten o’clock.
3. I get up at 8 o’clock _________ morning.
a. in the
b. in
c. the
d. at the
4. How much ________________ where you live?
a. do houses cost
b. does houses cost
c. does cost houses
d. do cost houses
5. Where are you going ________ Friday?
a. at
b. in
c. on
d. the
6. ___________ come to my party next Saturday?
a. Do you can
b. Can you to
c. Can you
d. Do you
7. What _______________ in London last weekend?
a. you were doing
b. did you do
c. you did
d. did you
8. Is your English improving? ______________
a. I hope it.
b. Hoping.
c. I hope so.
d. I hope.
9. I’m going to Sainsbury’s ____________ some food.
a. buy
b. for buy
c. to buy
d. for to buy
10. Oxford is the most attractive city _____________.
a. I’ve ever seen
b. that I see
c. I’ve never seen
d. that I saw already
11. Oxford isn’t _____________ Bath.
a. as beautiful than
b. so beautiful than
c. so beautiful that
d. as beautiful as
12. He was mowing the lawn when I _______ him yesterday.
a. saw
b. had seen
c. was seeing
d. have seen
13. Last Tuesday I __________ to the Passport Office.
a. must gone
b. must go
c. had to go
d. had go
14. What were you doing at 7:30 on Wednesday evening? I __________________ TV.
a. was watching
b. watched
c. was watched
d. watching
15. What time ____________ to bed during the week?
a. do you go
b. are you go
c. do you going
d. you are going
16. Do you like Oxford? Yes, ______________.
a. I like
b. so I do
c. I does
d. I do
17. I’m afraid I haven’t got _______________.
a. any scissors
b. scissor
c. some scissors
d. a scissor
18. This book is mine and that book is ______________.
a. yours
b. your
c. your’s
d. you’re
19. Would you mind ______________ me that pencil?
a. to pass to
b. pass
c. passing
d. that you should pass
20. I live in Oxford now. I _________ to France for a long time.
a. don’t been
b. didn’t come
c. haven’t been
d. don’t come
21. I don’t understand. What language _____________?
a. speak you
b. you speak
c. you are speaking
d. are you speaking
22. She came to Britain __________________.
a. four days ago
b. at four days
c. before four days
d. since four days
23. My mother never __________ out in the evenings.
a. goes
b. go
c. is going
d. going
24. _________________________ Oxford?
a. Since when you live in
b. How much time you are living in
c. How long have you been living in
d. How long time are you living in
25. _____________ car is the red Ford?
a. Whose
b. To whom
c. Who’s
d. Of who
26. I’m sorry. I haven’t done my report __________.
a. up to the now
b. already
c. until the present
d. yet
27. My friend doesn’t speak Chinese. I don’t ________.
a. also
b. neither
c. either
d. too
28. That’s the house _________________.
a. in the which Mr Brown lives
b. in which Mr Brown lives in that
c. Mr Brown lives in
d. Mr Brown lives in that
29. If _________________________________.
a. you come to my office, I’d pay you.
b. you shall come to my office, I’ll pay you.
c. you came to my office, I would to pay you.
d. you come to my office, I’ll pay you.
30. She asked me how big _________________ .
a. is your house
b. my house was
c. was my house
d. is my house
31. My friend let ______________ his bike yesterday.
a. to borrow
b. me borrowing
c. me to borrow
d. me borrow
32. _________________ , what would you spend it on?
a. When you had a lot of money
b. If you had a lot of money
c. If you would have a lot of money
d. If you shall have a lot of money
33. I _______________ smoking last year, but I didn’t.
a. ought to give up
b. ought to have given up
c. ought given up
d. oughted to give up
34. I’m _________________ the film on Wednesday.
a. looking forward to see
b. looking forward to seeing
c. look forward seeing
d. looking forward seeing
35. I’m not __________________ grammar.
a. interested to learn
b. interested in learning
c. interesting to learning
d. interesting in learning
36. The film was very good. It’s _______________.
a. worth seeing
b. worth to see
c. worthwhile to see
d. worthwhile see
37. I have difficulty ______________ English.
a. to write
b. writing
c. about writing
d. to writing
38. When I lived in France, I ____________ a lot of wine.
a. was use to drinking
b. was used to drink
c. used to drink
d. used to drinking
39. I wish ________________ Russian.
a. I could speak
b. I would speak
c. I can speak
d. I’ll be able to speak
40. What will you do when _____________ studying?
a. you’re finishing
b. you’ll have finished
c. you’ve finished
d. you’re going to finish
41. The Chancellor ______________ the new wing yesterday, but it still isn’t finished.
a. had to open
b. has to have opened
c. was to have opened
d. had to have opened
42. I’d rather ________________ English than Swedish.
a. you should learn
b. you learnt
c. that you might learn
d. you learn
43. No sooner ______ in through the door than the phone rang.
a. I had walked
b. was I walking
c. had I walked
d. I was walking
44. We’re having the party at _________________.
a. the house of Deborah
b. the Deborah’s house
c. Deborah’s
d. house of Deborah
45. If he hadn’t known the boss, he __________ the job.
a. wouldn’t get
b. hadn’t got
c. wouldn’t have got
d. wouldn’t had got
46. I’d sooner _______________ a car than a motorbike.
a. him to buy
b. that he buy
c. he bought
d. he should buy
47. I need to go to ________ toilet.
a. the
b. a
c. ____
d. some
48. It’s time __________ some work.
a. for to do
b. she would do
c. she did
d. she were to do
49. It’s now 9 o’clock and the train ______ arrive at 8:15.
a. had to
b. must
c. was due to
d. is going to
50. We regret _____ that the course has been cancelled.
a. to tell
b. telling
c. to have said
d. to say
Хорошая статья, я дам на нее ссылку в своей статье по теме (на блоге _http://ok-english.ru)