English 10 Unit 7 Lesson 3

На этом уроке учащиеся учатся говорить о вкладе выдающейся личности в развитие общества на материале текста о Франциске Скорине. К тексту я подготовила материал для предтекстового (Задание 1) и послетекстового этапов ( Задания 2,3) . Результатом работы будет монологическое высказывание учащихся по теме урока. Предложения для высказывания в логическом порядке помечены цифрами справа в задании 3.

English 10 Unit 7 Lesson 3

I. Match the phrases with their translation

 1the first book printera) современный белорусский язык
 2lay the groundworkb) заслужить высочайшие учёные звания
 3the modern Belarusian languagec) попробовать (свои) силы (в чем-л.)
 4live an outstandingly varied lifed) внести большой вклад в
 5earn the highest academic
titles
e) посвятить жизнь чему-либо
 6try hand atf) первый книгопечатник
 7to contribute greatly tog) сделать Библию более доступной
 8devote life toh) простые люди
 9make the Bible more accessiblei) заложить основы
 10common peoplej) жить исключительно разнообразной жизнью

II. Make phrases and translate them.

 1the history ofa) conscience
 2peaceful and harmoniousb) the name
 3today’sc) of Francysk Skaryna
 4nationald) civilization and society
 5numerouse) awards
 6bearf) the biblical texts
 7the Medal and the Orderg) life to  
 8two Belarusian  h) monuments and streets
 9devotei) Belarusian culture
 10the publication ofj) environment

III. Fill in the missing words.

  1. Francysk Skaryna was a Belarusian humanist, scholar, transla­tor and one of the *** *** *** in Eastern Europe. (2)
  2. Francysk Skaryna layed the *** for the development of the modern *** ***. (7)
  3. Skaryna lived an *** *** life. (3)
  4. In Italy Scaryna earned the highest *** *** titles — Doctor of Medical Sciences and Doctor of Liberal Arts.
  5. He tried *** *** at medicine, phi­losophy, art and even garden design. (4)
  6. And yet Francysk Skaryna *** his life to the publication of the biblical texts. (5)
  7. He dreamt of making the Bible *** *** to the *** people. (6)
  8. He believed that a society could progress and develop only in a *** and harmonious ***.
  9. The name of Francysk Skaryna is of great importance in to­day’s Belarusian *** and *** conscience.  (1)
  10. In Belarus *** monuments and streets *** his name. (8)

Кроме этого, в тексте очень много слов с суффиксами, можно вспомнить словообразование:

IV. Make derivatives from the given words. What suffixes did you use? What parts of speech are the derived words?

  1. stand — *** — ***ly
  2. vary — ***
  3. access — ***
  4. wise — ***
  5. peace- ***
  6. harmony — ***
  7. important — ***
  8. nation — ***
  9. number — ***

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

Add a Comment

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: