9 марта 2021
English 10 Unit 7 Lesson 3
На этом уроке учащиеся учатся говорить о вкладе выдающейся личности в развитие общества на материале текста о Франциске Скорине. К тексту я подготовила материал для предтекстового (Задание 1) и послетекстового этапов ( Задания 2,3) . Результатом работы будет монологическое высказывание учащихся по теме урока. Предложения для высказывания в логическом порядке помечены цифрами справа в задании 3.
English 10 Unit 7 Lesson 3
I. Match the phrases with their translation
1 | the first book printer | a) современный белорусский язык |
2 | lay the groundwork | b) заслужить высочайшие учёные звания |
3 | the modern Belarusian language | c) попробовать (свои) силы (в чем-л.) |
4 | live an outstandingly varied life | d) внести большой вклад в |
5 | earn the highest academic titles | e) посвятить жизнь чему-либо |
6 | try hand at | f) первый книгопечатник |
7 | to contribute greatly to | g) сделать Библию более доступной |
8 | devote life to | h) простые люди |
9 | make the Bible more accessible | i) заложить основы |
10 | common people | j) жить исключительно разнообразной жизнью |
II. Make phrases and translate them.
1 | the history of | a) conscience |
2 | peaceful and harmonious | b) the name |
3 | today’s | c) of Francysk Skaryna |
4 | national | d) civilization and society |
5 | numerous | e) awards |
6 | bear | f) the biblical texts |
7 | the Medal and the Order | g) life to |
8 | two Belarusian | h) monuments and streets |
9 | devote | i) Belarusian culture |
10 | the publication of | j) environment |
III. Fill in the missing words.
- Francysk Skaryna was a Belarusian humanist, scholar, translator and one of the *** *** *** in Eastern Europe. (2)
- Francysk Skaryna layed the *** for the development of the modern *** ***. (7)
- Skaryna lived an *** *** life. (3)
- In Italy Scaryna earned the highest *** *** titles — Doctor of Medical Sciences and Doctor of Liberal Arts.
- He tried *** *** at medicine, philosophy, art and even garden design. (4)
- And yet Francysk Skaryna *** his life to the publication of the biblical texts. (5)
- He dreamt of making the Bible *** *** to the *** people. (6)
- He believed that a society could progress and develop only in a *** and harmonious ***.
- The name of Francysk Skaryna is of great importance in today’s Belarusian *** and *** conscience. (1)
- In Belarus *** monuments and streets *** his name. (8)
Кроме этого, в тексте очень много слов с суффиксами, можно вспомнить словообразование:
IV. Make derivatives from the given words. What suffixes did you use? What parts of speech are the derived words?
- stand — *** — ***ly
- vary — ***
- access — ***
- wise — ***
- peace- ***
- harmony — ***
- important — ***
- nation — ***
- number — ***