Разбор задания по чтению из Варианта 6

Из 6 варианта РТ 2008-2009 года самым сложным для учащихся оказался текст на восполнение пропущенных предложений. Вот про него и поговорим.
Что в нём трудного? Определить лишнее предложение? Я не с этого начинаю. Лишние у меня сами по себе остаются. Лишний вариант хорошо исключать, выполняя задания на времена или выбор слова. А тут как-то мне без разницы, которое лишнее, они мне не мешают. В первом абзаце сомневалась в порядке предложений, определив их принадлежность абзацу. Потом перечитывала и всё мне казалось, что где-то ошибка. Ложная тревога из-за неуверенности в первом абзаце.
Приступим. Вот оно, задание. Без ответов.

Прочитайте текст. Заполните пропуски одним из предложенных текстовых фрагментов. В бланке ответов поставьте крестик (х) в клеточке, номер которой соответствует номеру выбранного варианта ответа.

Few industries have changed so much in such a short time as the computer industry, and the pace of change shows no sign of slowing. The computer now has radically affected the way people work, play, study and organise their lives.

Computers are influencing ways of teaching and learning, as access to computers in schools is becoming more widespread and varied. (A43) ______ In a teaching mode, computers provide a wide variety of information and practice material. They can also play a testing role in a range of subjects. (A44) ______

In the fast-changing world of business, employees are being physically removed from the workplace and their colleagues, while remaining virtually connected via telephone, and the Internet. Laptop computers enable business-people who travel to have access to important information at the touch of a key. (A45) ______

Computers are used as calculations, keeping stock records, airline reservations, and scientific and engineering computations. Computers are also important in the collection, organisation, storage, retrieval and interpretation of information. (A46) ______

In the home, the computer has become a great source of entertainment with the introduction of interactive Virtual Reality programs which are available on CD-ROM or through the Internet. They enable people located in different places to come together and interact with one another in real time using speech, sound and 3-D animated graphics. (A47) ______

Nowadays, computers come equipped not only with a mouse, but also a host of different devices. Such components are essential if you are to spend any time on-line, whether it is playing games or researching any number of topics on the Internet. (A48) ______It is possible to explore sites on anything you are interested in, or even chat with celebrities, experts and others who share your interest. Keep up with the latest news, fashions and reports. In the future, today’s technology will probably become obsolete as machines become more powerful.

Заполните пропуски A43 – A45 одним из предложенных текстовых фрагментов (1-4). Один фрагмент является лишним.

1) Outside the classroom, computers provide people with greater flexibility and freedom, and also allow them to organise their time in a more productive way.
2) Their use enables the learner to develop at his or her own pace and makes the whole learning process more flexible.
3) Computers are machines which take over more mechanical aspects of our brain.
4) Connections through a modem allow them to transfer data anywhere in the world.

Заполните пропуски A46 – A48 одним из предложенных текстовых фрагментов (1-4). Один фрагмент является лишним.

1) Then, there may well be a microchip in each telephone receiver with more computing power than the huge machines of today.
2) Here you can get all kinds of valuable information and the beauty of it is that you do not need to leave your house to find it.
3) Programs like these can often be downloaded free from different sites.
4) In fact, they are essential tools in almost every field of work from constructing models of the universe to predicting tomorrow’s weather reports.

Читаю бегло весь текст. Улавливаю общий смысл. Второй раз читаю внимательно. Заостряю внимание на деталях.

1-й абзац. Нахожу семантическое гнездо: teaching, learning, school, information, material, testing, subjects.
Смотрю, что мне подходит по лексическому сходству. Вижу learners и classrooms. Предложения с этими словами и беру. Куда какое? Так как в предыдущем предложении говорится о школе, то выбираю предложение, в котором говорится о learning process. А43-2. Соответственно 1 остаётся для А44.
2-й абзац. Семантическое гнездо: business, employees, colleagues, information. Вижу слово data. Ещё можно обратить внимание на access. Как итог выбираю А45 — 4.
3-й абзац. Рассказывается о сферах применения компьютера. Вижу every field и выбираю А46 – 4.
4-й абзац. Program, CD-ROM, speech, sound, animated graphics – сюда подходит downloaded free и как подтверждение programs like these. A47 – 3.
5-й абзац. Чуточку подумав взяла А48 — 2. Предложение начинается с Here, а предыдущее заканчивается на on the Internet. На этом основании, а также на всех этих придуманных мной и не совсем мной гнёздах, а также на понимании читаемого (прежде всего) я и сделала такую расстановку.

Интересно, как работаете с подобными заданиями Вы? Ожидаемый ответ: читаю, перевожу, подставляю.  А детей как научить?

14 комментариев

Add a Comment

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

six + two =